De waarde van een like op Facebook

Wanneer je inlogt op Facebook krijg je niet alle berichten te zien van vrienden en pagina’s die je volgt. Dat kan ook niet, want we delen zo veel dat de gemiddelde gebruiker door 1500 berichten zou moeten spitten.
Elk bericht dat je plaatst laat Facebook aan een deel van je volgers zien. Als zij je bericht een like geven of beantwoorden dan laat Facebook het bericht weer aan meer van jouw volgers zien.
Voor bedrijven geldt; hoe meer likes je hebt, hoe meer mensen in eerste instantie je bericht zien. Als zij reageren op je bericht, dan groeit de groep die je boodschap te zien krijgt.

Koop een like

Moet je als bedrijf betalen voor likes? Ik denk dat je het geld beter kunt besteden. Bijvoorbeeld door iets te maken dat mensen echt willen zien, lezen en delen.

Ik maak webvideo’s en ik schrijf teksten. Dus als ik zeg dat je zo veel mogelijk geld in de inhoud moet stoppen, dan mag je dat best met een korreltje zout nemen. Heel leuk zo’n fantastisch filmpje of een boeiend verhaal, maar als niemand het ziet heb je er weinig aan. Het is dan ook verleidelijk om gewoon een bulk likes te kopen. Instant succes en als de sneeuwbal eenmaal rolt, wordt het vanzelf een lawine. Toch?

Arbeidsintensieve klikteelt

click farm villeDe makkelijkste manier om veel likes te krijgen is door ze te kopen bij een click farm. Trouwe Filipijnse en Bengalese werknemers zorgen door ijverig klikwerk dat je likes omhoog schieten. Ze werken zo hard dat ze jammer genoeg weinig tijd hebben om je prachtwerk te bekijken, laat staan om het door te sturen naar vrienden. Gelukkig heb je van hun vrienden al een like, ze zitten twee computers verderop.

Promoot je bericht

Je kunt ook Facebook betalen om te helpen je bericht te verspreiden. Door je bericht te promoten komt het bij meer mensen hoger in het nieuwsoverzicht. Je kans dat zij het zien neemt toe en daardoor de kans dat zij er weer op reageren, waarna weer meer mensen het bericht te zien krijgen en…. lawine!
Het gekke is alleen dat veel bedrijven, die hun bericht promoten, twee dingen opvallen. Allereerst het goede nieuws: promoten levert extra likes op. Het tweede punt is echter minder positief. De nieuwe fans lijken weinig betrokken; ze schrijven geen reacties en ze delen het bericht niet. Deze likes zijn een dood spoor, ze zorgen niet voor nog meer nieuwe fans. Daarnaast lijken ook hier de likes meestal uit vreemde landen te komen, net als bij de click farms.

Het kan geen kwaad

Promoten via Facebook of likes kopen via een click farm, het levert in elk geval nieuwe likes op. Wie weet zitten er toch een paar echte nieuwe fans tussen. Daarnaast staat het natuurlijk veel beter als je pagina al aardig wat likes heeft. Baat het niet dan schaadt het niet.
Dat gaat helaas niet helemaal op. Nep likes zorgen ervoor dat je je echte fans minder goed bereikt. Elk nieuw bericht dat je maakt, komt maar bij een deel van je volgers in het nieuwsoverzicht. Hoe meer nep likes, hoe minder kans dat een echte geïnteresseerde je bericht leest. Dat maakt de kans kleiner dat er iemand reageert en dat daardoor Facebook het bericht met nog meer volgers deelt.

Je kunt er niet omheen

Het is tegenwoordig heel hip om te voorspellen dat Facebook binnen vijf jaar niet meer bestaat. Ik ga dat niet doen, want ik heb geen idee hoe het platform zich gaat ontwikkelen. Het is een feit dat Facebook nu enorm groot is en daardoor kansen biedt. Dat veel bedrijven ervoor kiezen om de doelgroep te bereiken via Facebook begrijp ik dan ook goed. Bedenk wel wie je wilt bereiken en op welke manier. Zorg dat je regelmatig nieuwe inhoud biedt, die voor jouw doelgroep echt leuk of interessant is. Misschien dat het verhaal zich dan vanzelf verspreidt. Dat zou mooi zijn, want een lopend vuurtje levert ook nog eens veel meer op.
En misschien is het voor jouw organisatie wel veel beter om helemaal niet op Facebook te zitten. Dat kan echt! Een kwart van de Fortune 500 bedrijven zit niet op Facebook en dat komt niet doordat ze er nog nooit van gehoord hebben. Misschien kun je dan over vijf jaar triomfantelijk verkondigen dat je al lang begrepen had dat Facebook geen blijvertje is.

Mijn blauwe ogen

Nogmaals, je moet mij niet op mijn mooie blauwe ogen geloven als ik je aanraad om geen geld in promoten via Facebook te stoppen. (mijn ogen zijn bruin, kun je nagaan!). Daarom hier een klein overzicht met berichten over dit onderwerp:
Likes or lies
Should you buy Facebook likes?
Decline in reach on Facebook
Facebook’s new organic reach crushing algorithm
Veritasium: Facebook Fraud
Facebook statistieken
Google that sh*t!

    Ik werk als creatieve professional. Ik ben tekstschrijver en ik maak video’s. Daarnaast ontwikkel ik concepten voor campagnes of evenementen. Ook begeleid ik rollenspellen en brainstormsessies. Benieuwd of we samen kunnen werken? Laten we een kop koffie gaan drinken (met taart!) en dan komen we er vast wel achter.

    Tagged as: , ,

    Categorized in: Blog